Waarom Famke Louise goud is voor adverteerders (Frank.news)

Heb je de vierdelige Videoland-documentaire over Famke Louise verslonden? Dan ben je waarschijnlijk twaalf jaar. Of je hebt kinderen van die leeftijd. Of je bent gewoon een slimme adverteerder. En wel hierom.

1. Famke heeft een enorme (en jonge) doelgroep
Hoe groot het bereik van de 19-jarige Famke Louise (spreek uit: Femke) in korte tijd is geworden, wordt al in de eerste minuten van de Videoland-docu duidelijk: we zien haar eerste vlog uit 2016, waarin ze met een miauwende kat op de achtergrond vanuit haar ouderlijk huis in Almere vertelt dat ze nog een beetje moet wennen aan de camera. Daarna: beelden van Famkes optreden op het Nickelodeon Festival van afgelopen zomer, waar kinderen (met dezelfde vlechten als zij) haar teksten meeschreeuwen en na afloop in de rij staan om met hun idool op de foto te mogen. Als vlogger alleen al bouwde Famke een trouwe fanbase op (mede dankzij haar verschijning in de filmpjes van haar toenmalige vriend Tim, beter bekend als SnapKing): ze had al snel zo’n 250.000 abonnees. Ze spreekt de taal van een doelgroep die voor de gemiddelde adverteerder doorgaans moeilijk te bereiken is.

2. Haar bereik groeit

Toen Famke een jaar geleden ineens de stap van vlogger naar zangeres maakte en haar eerste nummer Op me monnie op YouTube zette (ruim 3 miljoen views in een week), bleven die fans haar trouw én viel ze op bij een groter publiek. Ook bij rappers Bokoesam en Ronnie Flex, met wie ze al snel samenwerkte. Ronnie bewees al dat je geen platenlabel nodig hebt om een plek in de hitlijsten te scoren, maar dat je soms aan een trouwe YouTube-fanbase genoeg hebt (hier een interessant stuk over dit fenomeen). Huidige stand van Famke: bijna 330.000 abonnees op YouTube en 732.000 volgers op Instagram. Met posts die makkelijk 80.000 likes opleveren. Bij RTL MCN, waar Famke als ‘influential‘ Famke in de database staat, wordt die trouwe en groeiende fanbase ook als pluspunt genoemd: ‘Voor adverteerders biedt zij een breed scala aan mogelijkheden, met gegarandeerd bereik in een gerichte doelgroep.’

3. Alles wat Famke doet, is nieuws
Duidelijker dan in de documentaire wordt het niet: Famke roept emoties op. En dat zijn niet altijd de meest positieve emoties. Famke krijgt te maken met mensen in het publiek (en haters op internet) die haar uitschelden, het hele concert met opgestoken middelvingers staan, bier over haar heen gooien en haar zelfs bekogelen met glas. Omdat mensen haar in de SnapKing-video’s niet leuk vonden, omdat ze niet zo heel goed kan zingen – ze gebruikt steevast autotune – of omdat mensen haar songteksten (‘Ik ben op me monnie, waar is dat that way?’) of haar braids stom vinden.
Je kunt inderdaad je vraagtekens bij de kwaliteit van de muziek zetten, en dit keiharde gepest gaan we natuurlijk niet goedpraten, maar iemand die zo veel tongen losmaakt (en met al die gebeurtenissen headlines haalt en erover praat in RTL Late Night), is pas een échte influencer. Famke sloeg er trouwens ook slim een slaatje uit: vorig jaar deed ze mee aan de Tele2-campagne #hatersgonnalove.

4. Ze heeft een Videoland-docu
De ouders die gedwee foto’s van hun kinderen naast Famke Louise maakten op het Nickelodeon Festival, hadden misschien geen idee wie die Famke toch was. Oplossing voor alle volwassenen die de hype willen begrijpen: de Videoland-documentaireserie. Een slimme zet: de Famke-hype wordt zo inzichtelijk voor een volwassen doelgroep, kinderen kopen een Videoland-abonnementje (of kijken hun ouders heel lief aan) en Famkes ster rijst. (Haar deelname aan Expeditie Robinson bewijst trouwens ook dat ze ook buiten YouTube om een BN’er aan het worden is, waarmee ze een nog groter publiek bereikt).
Voor de documentaire geldt hetzelfde als voor haar clips: vind je haar leuk, dan kijk je. En vind je haar maar niets of ken je haar niet, dan kijk je ook – je bent toch benieuwd waar alle ophef over gaat. De documentaire is ook een gouden zet om adverteerders om te krijgen. Wie nog twijfelde aan samenwerking met Famke vanwege haar ‘bad bitch uit Almere’ (zoals aflevering 4 heet)-gangsterimago, kan er nu gerust op zijn: ze rapt dan wel over haar designerkleren, fotoshoots in Milaan en geld, maar ze is ook maar gewoon een meisje met twijfels, ambities en het verlangen om een bos bloemen op tafel in haar eigen huisje neer te zetten. Authentiek, uitgesproken en herkenbaar dus – precies wat merken in een influencer zoeken.

5. Ze heeft een boodschap
Famke Louise rapt graag dat ze ‘geen fok geeft’ om de haters, maar is zich er ook van bewust dat veel kinderen haar als voorbeeld zien. Foto’s waar ze met drank op staat, komen niet op haar Instagram en twerken en andere suggestieve moves op het podium weigert ze ook, zei ze in het AD. Dat ze in korte broekjes rondloopt, vindt ze dan wel weer kunnen, zei ze in een interview met Dagblad van het Noorden: ,,Je moet trots zijn op hoe je eruitziet. Ik ga mezelf niet verstoppen. Vrouwen worden nog steeds weleens als minderwaardig gezien. Ik vind dat je jezelf gewoon mag laten zien.”  Daarmee is ze ook nog eens een prima match met adverteerders die zich profileren met female empowerment (‘fermvertising‘, zoals we op Frank.news eerder eens bespraken) en authenticiteit.

Fotocredit: RTL

Frank.news, 19 november 2018