Klik, kijk en leer: leren via YouTube (Het Parool)

Een vak leren hoeft niet per se op school. Kennis opdoen 0f jezelf bijspijkeren kan ook via YouTube. ‘Ik keek elke avond filmpjes.’

TEKST KIM VAN DER MEULEN, ILLUSTRATIE JIP VAN DEN TOORN

‘Ik heb meer tijd in YouTube gestoken dan in mijn opleiding’
Julia Veldman (30) werkt als animator in haar eigen studio in Amsterdam. Ze leerde vormgeven op de Design Academy Eindhoven, maar animeren leerde ze zichzelf via YouTube.
“Als student wilde ik graag films maken, en dan het liefst met ingewikkelde craneshots, waarbij de camera hoog boven een onderwerp uitstijgt, of continuous shots, waarbij een personage onafgebroken wordt gevolgd. Allemaal mogelijkheden die animatie biedt, maar binnen mijn opleiding was er geen aandacht voor video en animatie. Daarom besloot ik het mezelf te leren via YouTube. Alles wat ik van animatie wist, was dat je 24 frames per seconde achter elkaar moet plakken voor een vloeiende beweging. En het enige editingprogramma dat ik kende, was Adobe Premiere. Via YouTube kwam ik erachter dat ik een ander programma nodig had om te animeren, After Effects. Ik begon gewoon met het maken van een animatie en als ik ergens tegenaan liep, zocht ik op YouTube gericht naar tutorials om dat probleem op te lossen.
Soms zat ik wel tot drie uur ’s nachts op YouTube; je raakt in no time verloren in een enorme hoeveelheid tutorials. Ik denk dat ik hier meer tijd in heb gestoken dan in mijn opleiding, haha. Nog altijd gebruik ik YouTube om nieuwe animatietechnieken te leren. De ontwikkelingen in mijn vakgebied gaan snel en dit is een makkelijke manier om bij te blijven. Je moet alleen precies weten waar je naar zoekt. Dat geef ik mijn leerlingen op Academie Artemis, waar ik lesgeef, ook mee: als je de juiste vragen weet te stellen, kun je het antwoord op YouTube vinden.”
‘Als je eenmaal het rabbit hole van YouTube ingaat, blijf je doorklikken’
Juriaan Karsten (26) is medeoprichter van Parkeagle, een Amsterdamse start-up die parkeersensoren ontwikkelt om sneller vrije parkeerplaatsen te vinden. Hoe hij die in de markt zet, leerde hij mede dankzij YouTube.
“Als er één studie is waar je niets over ondernemen leert, is het geschiedenis – en dat studeerde ik. Het ondernemen leerde ik dus in de praktijk: ik handelde in aandelen, verkocht van alles op Marktplaats en begon twee bedrijven, waaronder een socialmediaplatform. Toen ik bij Parkeagle als commerciële jongen begon, wilde ik het serieuzer aanpakken: ik moest leren hoe je grote klanten laat weten wat je te bieden hebt en hoe je ze overtuigt. Ik luisterde podcasts, benaderde experts op Linkedin en las blogs en boeken over sales en marketing. De auteurs zocht ik op YouTube op. Zo vond ik interessante tutorials en keynotes van experts over alles wat er komt kijken bij het opzetten van een eigen bedrijf. Handig: in filmpjes van congressen worden ook vragen uit de zaal beantwoord, wat originele antwoorden oplevert die je niet in boeken vindt.
Als je eenmaal het rabbit hole van YouTube ingaat, blijf je doorklikken en kijken. De algoritmes van het platform zijn zo slim dat ze je er urenlang houden. Op een gegeven moment was ik zo YouTubeverslaafd dat ik elke avond op de bank filmpjes zat te kijken. Dat vond mijn vriendin niet zo leuk, dus ik heb de app nu van mijn telefoon verwijderd. Toch check ik YouTube nog steeds als ik ergens tegenaan loop op salesgebied. Van elk filmpje leer je wel iets.”
‘Ik heb urenlang tutorials gekeken en geklooid tot het lukte’
Barbara Karel (42) bouwde zeven jaar geleden een eigen audiostudio met behulp van vele YouTubetutorials. Inmiddels werkt ze fulltime als voice-over in die studio.
“Als voormalig MTV-vj en 3FM-dj had ik ervaring met mediawerk, maar heel technisch was mijn kennis niet. Het gebrek daaraan was zelfs een van de redenen dat mijn werk bij de radio in 2011 ophield: ik was gewoon niet goed genoeg. Ineens zat ik thuis, zonder werk of diploma’s, met twee kinderen en zonder inkomen. Ik sprak wel af en toe commercials in en was de station voice van NPO3. Dat vond ik zo te gek dat ik het graag fulltime wilde doen, maar dan had ik een eigen professionele studio nodig. Van mijn laatste geld bouwde ik een studio en kocht ik de benodigde apparatuur.
Omdat ik niet wist hoe de studio te bedienen en geen geld had voor een cursus, ben ik YouTubetutorials gaan zoeken. Al snel kwam ik uit bij filmpjes van Amerikaanse audiofreaks, die uitlegden hoe je moet opnemen en editen. Ik keek ernaar met een schrijfblok naast me en klikte in het programma, ProTools, precies aan wat zij aanklikten. In het begin waren die Engelstalige technische termen abracadabra, maar ik heb avondenlang tutorials gekeken en heb net zo lang geklooid tot het lukte. Na een jaar durfde ik te zeggen: nu weet ik hoe ik de boel moet bedienen. Ik ben technicus, editor, regisseur en stemacteur in mijn eigen professionele studio. Dat was me zonder YouTube nooit gelukt.”
‘Ik vond mijn woon- en werkplek dankzij YouTube’
Agnes Hofman (39) is bezig een eigen bedrijf op te zetten vanuit haar woonplaats Chiang Mai in Thailand. Hoe je moet leven als digital nomad leerde ze via YouTube.
“Als kind reisde ik al veel met mijn ouders en ontstond het idee: ik wil later iets in het buitenland doen. Omdat ik al jong moeder werd, kwam het daar niet van, hoewel ik als reis- en lifestylejournalist toch aardig wat van de wereld zag. Een paar jaar geleden kwam het keerpunt: ik was met mijn zoon in Bali en besloot dat ik niet meer terug wilde. Ik wilde als digital nomad leven, maar hoe begin je daarmee? Ik gebruik YouTube voor alles, van haarverzorgingstips tot camerareviews, dus begon ik daar te zoeken naar antwoorden. Ik leerde er wat de leefkosten per land zijn – voor huur, vervoer, eten en uitgaan – hoe het met visa zit en waar je rekening mee moet houden als je woonruimte zoekt. Daar heb ik veel aan gehad: de condo waar ik woon en de co-workingspace waar ik werk, vond ik op YouTube.
Nu ik bezig ben een bedrijf in waaiers en andere lifestyleproducten op te zetten, Diva Musthaves, leer ik via YouTube veel over onderhandelen in Azië: hoe werkt die markt, waar lopen andere ondernemers tegenaan, waar kun je op rekenen in vergaderingen? Ook bekijk ik tutorials over het bouwen van websites. Als ik dat straks uitbesteed, weet ik in elk geval of de tijdsindicatie op een offerte realistisch is. Zelfs zakendoen kun je dus via YouTube leren.
Het Parool, 6 december 2018