Interview Bridget Maasland (Het Parool)

De dagen van showbizznieuws zijn voorbij voor Bridget Maasland (41): vanaf morgen buigt ze zich over het fenomeen succes in Hollywood. ‘In Amerika vinden ze het al fantastisch als je het probeert.’

KIM VAN DER MEULEN

Het motto van Bridget Maasland: als het goed voelt, moet je het doen. Dus verruilde ze onlangs SBS6, waar ze vier jaar Shownieuws presenteerde, voor Net5. Sterker nog: ze werd aangekondigd als een van de ‘nieuwe gezichten’ van de zender, die daarmee een nieuwe koers wil varen. In Bridget in Hollywood portretteert ze (on)bekende Nederlanders die het gemaakt hebben in Los Angeles.

Bij wie gaat u langs?
“Ik ben net op bezoek geweest bij producer Bertram van Munster, die veertig jaar geleden op goed geluk naar de VS vertrok. Zijn tv-serie The amazing race won vijftien Emmy’s en hij woont in een enorm huis in Beverly Hills met alles erop en eraan. In Nederland hebben we het niet zo op succes, in de VS omarmen ze het. Het mooiste aan de Amerikaanse mentaliteit: het maakt niet uit als een plan mislukt. Ze vinden het al fantastisch als je het probeert. Ook inspirerend: Sanne Hamers kleedde als stylist grote sterren als Jennifer Aniston, maar nu zorgt ze parttime voor een gehandicapt meisje en geeft ze yogales. Ze vond het wereldje te oppervlakkig en haalde geen voldoening uit haar werk.”

Waren dat voor u ook redenen om weg te gaan bij SBS?
“Het aanbod van Net5 kwam precies op het goede moment. Als je 41 jaar bent en een kind van zeven hebt, wil je niet meer elke dag nieuws brengen waarvan je denkt: is dit eigenlijk wel nieuws? Ik was toe aan een programma waarin naast grappen en grollen ruimte is voor diepgang en human interest. Toen ik bij Shownieuws begon, was ik net gescheiden, had ik een kleintje dat nog alle verzorging nodig had en moest ik alles nog op een rijtje zetten. Ik was blij dat ik ’s avonds kon werken als hij op bed lag en dat ik een beetje kon freewheelen – het blijft shownieuws hè, dat moet je ook niet te serieus nemen. Maar toen het te jolig en gezellig werd, moest het allemaal strakker. Dat begreep ik, want kijkers kunnen zich daardoor buitengesloten voelen, maar daardoor miste ik wel iets in mijn werk. Het liveaspect was leuk, maar ik ben een programmamaker in hart en nieren. Ik wil op pad.”

Toch onthaalde de zendermanager van Net5 u als ‘autoriteit op shownieuwsgebied’.
“Ik heb jaren RTL Boulevard en Shownieuws gedaan, dus ik kom niet uit een ei op showbizzgebied. Maar mijn interesse ligt niet alleen daar.”

Produceert u nog eigen programma’s?
“Dat deed ik tot twee jaar geleden. Ik had tien jaar een eigen productiehuis, Haagse Bluf; daarmee heb ik onder meer de Hoe word ik?-reeks voor RTL gemaakt. Twee jaar geleden heb ik het verkocht aan Endemol. Daar heb ik geen spijt van gehad, hoor, ze deden een goed aanbod. Bovendien: een productiehuis is hard werken. Steeds meer omroepen gingen zelf produceren, waardoor ik hard tegen de rest moest opboksen, met weinig resultaat. Dat hoeft nu gelukkig niet meer.”

U hebt een lingeriezaak gehad en heeft een kledinglijn. Waar komt die drang om te ondernemen vandaan?
“Bij mijn ouders. Mijn moeder is creatief, mijn vader ondernemend. Ze hebben altijd eigen bedrijven gehad, eerst een lingeriezaak en later ook kledingwinkels. Ik weet nog dat ze de eerste jeanszaak van Wateringen openden toen ik een jaar of vier was, dat ze weer ergens een nieuw merk vandaan haalden om te vertegenwoordigen en dat ze een locatiebureau begonnen voor films en televisieseries. Ik ken mijn ouders alleen maar werkend. Dat sloeg over op mij. Vroeger was ik bijvoorbeeld een echt paardenmeisje, maar mijn ouders konden niet elke maand de huur voor zo’n dier ophoesten. Toen ik het modellenwerk in rolde, zag ik daarin een mogelijkheid dat zelf te doen.”
“Mensen denken vaak dat ik heel ambitieus ben, maar ik zit echt niet de hele dag te bedenken wat ik er nog meer bij kan doen. Er komt gewoon veel op mijn pad, gelukkig. En ik vind: als je iets kunt, moet je er iets mee doen.”

U bent in uw carrière regelmatig van zender geswitcht. Daar had ambitie niets mee te maken?
“Ik stel mezelf nooit doelen in de zin van: daar wil ik over vijf jaar zijn. Dat lijkt me ook moeilijk, want daardoor kun je zomaar een andere kans over het hoofd zien. Mijn carrière is heel organisch verlopen: ik werd uitgeloot voor een studie journalistiek, kreeg via het modellenwerk de vraag of ik een screentest voor TMF wilde doen, bij BNN kwam ik op het idee eigen programma’s te produceren en uiteindelijk kwam ik bij de champions league van televisie: Talpa, RTL en SBS. Je moet risico’s durven nemen en kansen grijpen. Als het niet lukt, heb ik altijd nog een goed stel hersens en mijn handen. En een kledinglijn.”

Uw overstap naar Talpa was geen lang leven beschoren. Hoe gaat u om met beslissingen die verkeerd uitpakken?
“Ik vond het heel vervelend dat het misging met Talpa, maar ik heb me nooit zorgen gemaakt of gedacht dat ik geen werk meer zou krijgen. Ook omdat veel producties goed werden bekeken. Alleen de talkshow die ik samen met Cees Geel maakte, liep niet. Ik ben geen talkshowhost, daar ligt mijn interesse ook niet. Misstapje, daar word je alleen maar sterker van. Vroeger kon ik weleens malen over iets wat misging op mijn werk, tegenwoordig ben ik rustiger. Het enige waar ik nog over in kan zitten, zijn situaties waarin ik de controle uit handen geef. De aflevering van De gevaarlijkste wegen van de wereld waaraan ik meedeed, had ik bijvoorbeeld nog niet gezien voordat ie op tv kwam, dat vond ik toch even spannend.”

Wat wordt de volgende stap?
“Binnenkort word ik samen met Patty Brard ergens ter wereld gedropt voor het nieuwe Net5-programma De wereld rond in 6 stappen, waarin we binnen zes keer ‘handen schudden’ bij bijvoorbeeld Oprah of Obama moeten komen. En hopelijk wordt Bridget in Hollywood hierna Bridget in St. Tropez, Bridget in New York… Het is nog niet gezegd dat deze overstap een succes wordt, want mensen moeten Net5 weer beter weten te vinden en dat was een tijdje lastig. Maar ik heb er alle vertrouwen in.”

Opgebiecht
Leermeester: “Mijn ouders, qua ondernemerschap en levenswijze. Hun motto: als je maar hard werkt en ervoor gaat, is alles mogelijk. Ze hebben me heel vrij opgevoed en niets opgedrongen. Sinds ik zelf een kind heb, zie ik hoe goed ze dat hebben gedaan.”
De beste uit het vak: “Jeroen Pauw kan een gesprek van een uur in twee zinnen tot de kern samenvatten, heel knap. Paul de Leeuw is echt zichzelf op tv, dat zie je niet vaak. Anita Witzier weet mensen te raken zonder overemotioneel te worden en Chantal Janzen heeft een onbevangenheid die ik goed vind.”
Het beste advies gegeven: “Jeroen Pauw zei ooit dat mijn kracht ook mijn zwakte is: die professionaliteit. Uit onzekerheid en angst om op mijn bek te gaan wilde ik in het begin van mijn carrière alles goed doen. Ik durfde niet los te laten en te genieten.”
De slechtste uit het vak: “Niemand is algemeen slecht; het ligt soms maar net aan het programma. Naar Andries Knevel kijk ik niet graag, maar hij is niet slecht in zijn vak.”
Televisievoorkeuren: “Ik heb net Love gezien op Netflix, heel grappig en herkenbaar. Op tv doe ik altijd een nieuwsrondje: DWDD en later Humberto, Eva of Jeroen. En ik hou van mooie gesprekken bij mensen thuis, zoals Ivo Niehe en Peter van der Vorst in hun programma’s doen.
Het slechtste advies: “Ik geef niet zo vaak advies.”

Geboren 9 november 1974
Opleiding havo, daarna middenstandsdiploma
Loopbaan 1993 eigen lingeriezaak 1995-2000 vj bij TMF 2000-2005 o.a. Katja vs. Bridget (BNN) 2004-2014 eigenaar productiehuis Haagse Bluf
2005-2007 Talpa 2007-2012 o.a. Hoe word ik mama in Amsterdam-Zuid? en Boulevard (RTL) 2011 kledinglijn Bridget The Label, 2012-2016 Shownieuws SBS6 Sinds februari bij Net5

Het Parool, 26 maart 2016