Een nieuw tv-seizoen, comfortabele outfits en een opleving van de jarentachtigsound: meer redenen hebben we niet nodig om van deze herfst te houden. En dit gaan we doen.
tekst Kim van der Meulen
Mindful drinken
Sorry herfstbock, we doen het deze herfst wat rustiger aan met alcohol. Mindful drinken – veel minder, een maand niet of helemaal nooit meer drinken – is in Groot-Brittannië al zo populair dat er vorige maand in Londen zelfs een festival voor werd opgetuigd. Met een alcoholvrije cocktailbar, een pop-upbar waar uitsluitend Heineken 0,0 werd geschonken en een heus ‘fitbier’ (0,3% en met ‘slechts 66 calorieën per flesje’). Mindful drinken is een millennial-trend waar ook volwassenen bij gebaat zijn: volgens het Radboudumc daalt je cholesterolwaarde, neemt buikvet af en wordt de lever gezonder, zelfs als je het straks alleen bij Dry January houdt.
Beauty-uitschieters
Voor de golvende-wenkbrauwtrend die op Instagram een hit is, heb je een vastere hand nodig dan je zou denken, getuige de tutorials op YouTube. Voor wavy brows camoufleer je je wenkbrauwen, waarna je er golvende exemplaren voor terug tekent (die uiteraard gelijk aan elkaar zijn). Gevorderden bewerken de lippen daarna op dezelfde manier. Beautybloggers die ermee naar buiten durfden, zijn vooralsnog niet bekend.
Op modegebied laten we de boel juist de boel: de pyjamalook van een paar jaar geleden maakt nu al een comeback. Elle Fanning, Selena Gomez, Gigi Hadid en andere sterren gingen de rode loper onlangs op in wijde, gestreepte broeken, zijden slipdresses en oversized blouses waarin ze na de afterparty zo kunnen slapen. Ook handig als je je bed ’s ochtends niet uitkomt.
Wie er iets meer als een topmodel wil uitzien, kan vanaf vandaag terecht bij de Lidl: als je er snel bij bent, kun je nog een van de items bemachtigen die Heidi Klum voor de budgetketen ontwierp. Marktplaats verwacht dat de eerste kledingstukken al een uur na opening van de Lidl op de advertentiesite worden aangeboden.
Hartig herfstmenu
Wat van ver komt, is lekker. In elk geval als het om Japanse thee gaat: na de matcha-thee gaan we deze herfst aan de hojicha-thee. Ook een groene soort, maar dan geroosterd en met een bruine kleur. Een echte herfstthee, zeggen kenners, want het heeft een nootachtige smaak en een koffieachtig aroma. En amper theïne, dus prima te drinken voor het slapengaan. Experimenteler is de ‘cheese tea’, een Aziatische theetrend die in Los Angeles booming is: ijsthee met een dikke laag room erbovenop. De room is gemaakt van roomkaas, slagroom, melk en Himalayazout en bedoeld om de thee een zoete én zoute smaak te geven. Nog zo’n ongewone combinatie van hartig en zoet: burrata-ijs, genoemd naar de mozzarella-achtige, romige kaas uit Italië. Zo smaakt het ijs ook – en zout. Het New Yorkse Dominique Ansel Kitchen serveert het in een hoorntje met onderin een gekonfijte aardbei en een scheut balsamicoazijn.
Beg-packing
Avonturiers met een krap budget kunnen dankzij een omstreden trend toch met hun backpack de wereld over: met enig muzikaal of creatief talent kun je je reis ter plekke terugverdienen. Vooral in Thailand, Cambodja, Laos en Vietnam is beg-packing populair. Westerse toeristen verkopen daar foto’s, kaarten of armbandjes langs de weg of spelen gitaar op een metrostation in ruil voor geld om hun reis te financieren. Veelgehoorde kritiek: het is niet oké om in arme landen geld bij elkaar bedelen, alleen om naar een full moon party te kunnen en op Instagram te scoren met de hashtag #wanderlust. Volgens voorstanders is het geen bedelen, maar niets anders dan wat artiesten in westerse wereldsteden doen: geld verdienen met optreden.
Jarentachtigsound
Sexual Healing van Marvin Gaye, I Wanna Dance With Somebody van Whitney Houston en Hold It Now, Hit It van Beastie Boys: ze waren er allemaal niet geweest zonder drumcomputer. De iconische Roland TR-808, welteverstaan. Het geluid leek in niks op het echte werk, maar het was een goedkope manier om drumklanken te maken en werd hét geluid van de eerste hiphop (en later ook dance en pop). De TR-808 wordt al jaren niet meer gemaakt en wordt op eBay regelmatig voor duizenden dollars te koop aangeboden. Zo diep hoef je straks niet meer in de buidel te tasten: Roland brengt in oktober een replica op de markt, waarmee je voor zo’n 400 dollar een look- en soundalike hebt om je lekkerste retrogeluiden mee te maken.
Guilty pleasure op tv
Chantal Janzen is nog maar net klaar met haar logeerpartijtjes bij collega-BN’ers of ze begint alweer aan een nieuw programma. In &Chantal gaat ze op zoek naar mensen met bijzondere hobby’s (die van haar: huizensite Funda doorspitten) en komt een arsenaal aan ‘zang, dans en sketches’ voorbij. Vanaf zaterdag 28 oktober te zien op RTL 4. In de nieuwe zesdelige reeks Robo sapiens (vanaf zondag 29 oktober, NPO 2) reist Jelle Brandt Corstius samen met een robot naar de VS, Japan en Ethiopië om uit te zoeken hoe kunstmatige intelligentie ons leven mogelijk gaat veranderen. In zijn geliefde Rusland komt hij ditmaal niet, want: “Je moet niet de hele tijd hetzelfde doen.” Guilty pleasures zijn er ook volop. Zo zendt RTL5 vanaf maandag 6 november De Leugendetective uit, waarin (ex-)partners zich onderwerpen aan de leugendetector van Amerikaanse privédetective Daniel Ribacoff. De uitslagen variëren van huwelijksaanzoek tot reden voor een relatiebreuk.
Het Parool, 21 september 2017