Kijken in de keuken van je favoriete BN’er (Het Parool)

Kijken in de keuken van je favoriete BN’er

Het kookboek van zanger Guus Meeuwis ligt nog maar net in de winkel of het kookboek van sprintkoningin Dafne Schippers wordt al aangekondigd. Is een bekende naam een garantie voor succes met recepten?

KIM VAN DER MEULEN

Dat kookboeken van televisiepersoonlijkheden als Jamie Oliver, Gordon Ramsay, Julius Jaspers of Herman den Blijker goed verkocht worden, is simpel te verklaren: ze zijn in eerste instantie chef-kok. Toch lijk je geen kookexpert te hoeven zijn om een kookboek uit te brengen. Zo voerde het eet- en dieetboek van dj en actrice Fajah Lourens deze zomer de bestsellerlijsten aan – deel twee van Killerbody verschijnt in januari – en binnen een jaar zijn er (weer) boeken verschenen van Jörgen Raymann, Gordon, Ellen Hoog en Paul de Leeuw. Dit voorjaar volgt Dafne likes, een boek met recepten van topatleet Dafne Schippers. Is kennis in de keuken nog wel nodig om een kookboek uit te brengen?
“Een bekende auteur draagt absoluut bij aan de populariteit van een boek, maar het is geen garantie voor succes,” zegt Melanie Zwartjes. Ze is uitgever Food & Health bij Kosmos, dat onder andere de kookboeken van Guus Meeuwis, Fajah Lourens en Jamie Oliver uitbracht. “Zo werd het boek van Fajah Lourens veel beter verkocht dan een vergelijkbaar boek van Arie Boomsma, dat in dezelfde periode verscheen. En Guus Meeuwis is een publiekslieveling, maar geen professionele kok. Hij schreef zijn boek dan ook samen met zijn goede vriend en sterrenchef Dick Middelweerd. Ze hebben vorig jaar samen een pop-uprestaurant gehad, dus het idee is logischer dan ‘BN’er zoekt kookboek’.”

Toegankelijker
Heeft een professionele chef dan samenwerking met een bekende hobbykok nodig om zijn boeken te verkopen? “Nee, maar dat maakt het wel toegankelijker,” zegt Zwartjes. “Boeken van chefs zijn vaak specialistisch en vooral bedoeld voor hun vakgenoten en heel gepassioneerde hobbyisten. Die geven we ook uit, maar de doelgroep is redelijk beperkt.”
In het kookboek waaraan Dafne Schippers werkt, wil zij onder meer aangeven wat je het beste voor en na het sporten kunt eten. Dat Arie Boomsma mensen aanmoedigt gezond te eten en te bewegen, is voor een sportschooleigenaar ook niet zo gek. En Fajah Lourens was op sociale media al drie jaar een voorbeeld voor ‘fitgirls’ toen haar boek verscheen.
Zwartjes: “De betrokkenheid van Fajahs volgers heeft eraan bijgedragen dat haar boek een succes werd. Dat komt dus niet alleen door het feit dat ze een bekende Nederlander is. Veel BN’ers zijn bekend en goed in wat ze doen, maar hoeven geen kookboek uit te brengen.”
Welke BN’ers wél geschikt zouden zijn voor een kookboek, daarover laat de uitgever zich liever niet uit. “Mijn concurrenten lezen Het Parool ook, haha. Het recept voor een bestseller hebben we niet, maar we kijken in elk geval naar iemands bereik op sociale media, of de auteur veel mensen aanspreekt en of het plaatje klopt. Er moet een logisch verband zijn tussen de BN’er en het kookboek. En het allerbelangrijkste: het moet gewoon een goed boek zijn waaruit je graag wilt koken.”

Het Parool, 19 november 2016