Winter! (Het Parool)


Glampen, koukleumwandelen en boetiekfitness: we vermaken ons deze winter prima, dank u. Als het even kan met een lavendeltonic in de hand.

tekst Kim van der Meulen

De natuur in
Het is nooit te koud om de natuur in te gaan – en daarom gaan we ook in de winter gewoon het Amsterdamse Bos in. Bijvoorbeeld op 22 december, als het bos ’s avonds sprookjesachtig verlicht wordt om te vieren dat de dagen langer worden. Volg de route die de lichtjes vormen, krijg onderweg uitleg van boswachters over de winterse flora en fauna en eindig je Lichtjestocht met een glas glühwein of kop chocolademelk (aanmelden via de website verplicht). Eindig het jaar met een Oliebollenwandeling – met oliebol na afloop – of begin 2018 met een Nieuwjaarswandeling. Voor wie een beetje kan doorstappen en zich niet laat kisten door kou, is er op 28 januari een Koukleumwandeling. Meer natuur zien? Begin dan buiten de stad en loop vanuit Amstelveen zó de moerassen en berkenbossen van het Amsterdamse Bos in tijdens de Poelwandeling op 10 en 11 februari, met afstanden van 5 tot 25 kilometer.

Drink je gezond
We proosten op de winter met alcoholvrije cocktails, mixdrankjes met botanische extracten en tonic met een smaakje. Volgens de trendlijst van BBC Good Food is alcoholvrij dit jaar de way to go. Mede dankzij millennials, die alcohol niet bij hun gezonde leefstijl vinden passen. We zagen online al drankjes met een lichte rozen- en lavendelsmaak voorbijkomen. Om de gezondheid een extra boost te geven, blijven we dit seizoen ook de gezonde matcha-thee drinken. En het blijft niet bij thee: op de Albert Cuypstraat opent een dezer dagen zelfs een Matcha Bar, met een menukaart vol gerechten waarin het bittere Japanse groene poeder is verwerkt – van cake en koekjes tot tiramisu. Het nieuwste wonderpoeder is echter moringa, afkomstig van de gelijknamige tropische boom. De blaadjes van deze ‘wonderboom’ zouden extreem voedzaam zijn, veel eiwitten, vitamines en mineralen bevatten en afrekenen met zo ongeveer elke denkbare aandoening. Doe ons maar een lavendeltonic met matcha en moringa.

Winterglamping en boetiekfitness
Hartstikke gemütlich, die blokhut in Gerlos, maar dit jaar doen we liever mee aan de nieuwste wintersporttrend: glampen. Inderdaad: glamourous kamperen – in de sneeuw. In onder andere Finland en Oostenrijk zijn er al besneeuwde kampeerterreinen waar je compleet ingerichte boomhutten, safaritenten en iglo’s kunt huren en van waaruit je ’s ochtends zo de piste tegemoet skiet. Iglu Village Kühtai in Tirol is de droom van de winterkampeerder: hier huur je een eigen iglo in een heus iglodorp en slaap je onder een schapenvachtje (en in een dikke slaapzak). Het Franse iglodorp Village Igloo Blacksheep heeft zelfs uitzicht op de Mont Blanc. Liever gewoon een weekendje Winterberg? Net zo hip, want volgens onderzoek is Duitsland dit jaar de populairste wintersportbestemming.
Dichter bij huis blijven we deze winter ook fit – en wel in boetiekgyms: kleine, gespecialiseerde sportscholen met een clubgevoel, veel privacy en persoonlijke aandacht (gezonde-sapjesbar optioneel). Volgens cijfers van het CBS wordt dit type sportschool – in Amsterdam onder andere te vinden bij HIGH45, Sportstudio79 en PLTS – langzaam maar zeker populairder dan de grote sportketens. Hoef je je voortaan niet meer massaal met medesporters in het zweet te werken achter een etalageraam.

DNA-crème
Deze winter lopen we er van top tot teen warm én modieus bij. Zo zijn sokken in de feestsandalen dit seizoen geen fashion faux-pas meer: de trend kwam voorbij op catwalkshows van merken als Miu Miu, Gucci en Valentino en werd al snel gevolgd door Topshop, Asos en andere webshops. Met pailletten, in regenboogkleuren, witte-sportsokachtig of glitter: als het maar opvalt. Ook is de katoenen of wollen schipperspet een hit: ooit een deel van het mariniersuniform, nu een manier om weer en wind te trotseren in stijl. Warm, stoer en veel praktischer dan een paraplu: klep vooruit en gaan.
Op beautygebied zijn de laatste ontwikkelingen net iets complexer: volgens Vogue en Harper’s Bazaar wordt 2018 het jaar van persoonlijke huid- en haarverzorging. En daarmee bedoelen ze niet alleen foundation, oogschaduw en lipsticks die de je natuurlijke teint benadrukken in plaats van veranderen. Er wordt namelijk volop geëxperimenteerd met verzorgingsproducten op basis van je DNA. Het Spaanse bedrijf Sepai Gen Decode en het Zwitserse IDDNA – met een vestiging in Nederland – maken al gepersonaliseerde crèmes, op basis van een DNA-analyse en een vragenlijst over je huidconditie, eventuele erfelijke aandoeningen en je levensstijl. Het doel: huidveroudering tegengaan. Klinkt te mooi om waar te zijn? De Belgische arts Barbara Geusens borduurde voor haar DNA-cosmeticalijn Nomige voort op gepersonaliseerde behandelingen uit de medische wereld.

Zen op de werkvloer
Boos omdat die promotie naar een collega is gegaan of je loonsverhoging is uitgesteld? Sla niet met je vuist op de tafel van je baas, maar blijf zen. Zo luidt althans het advies van steeds meer coaches en supervisors aan vastgelopen werknemers, blijkt uit een recent promotieonderzoek van Hans Borst en Jan Oosting aan de Radboud Universiteit. Een beetje boeddhisme op de werkvloer is goed voor de productiviteit: werknemers blijken beter te gedijen in bedrijven die boeddhistische principes hanteren – de vrede bewaren, het midden zoeken en respectvol met elkaar omgaan – dan in organisaties waar alles draait om carrière maken. Dus: niet boos worden, maar de baas vergeven. En misschien een Boeddhabeeldje op je bureau zetten om jezelf aan dit goede voornemen te herinneren.

Het Parool, 21 december 2017