Van kaarten tot kerstornamenten en van brievenbuscadeaus tot kerstfilms: zeg je kerst, dan zeg je Hallmark. Wat is de kracht van dit Amerikaanse familiebedrijf, dat ook in Nederland uitgroeide tot marktleider in wenskaarten?
Wie een kerstkaart wil versturen, krijgt bijna keuze-stress: alleen de website van Hallmark telt al zo’n zevenhonderd opties. Met rendieren of Disney-figuren, typografisch of fotografisch, met kerstman of religieus, plat of met uitvouwbare huisjes, zakelijk (‘Een kerstgroet van (bedrijfsnaam)) of grappig (een kat naast een omgevallen kerstboom: ‘Merry Catmas!’). En dat is nog maar een klein deel van het aanbod, dat allang niet meer alleen uit wenskaarten bestaat. Het bedrijf, dat kaarten in meer dan honderd landen verkoopt en wereldwijd meer dan 20.000 medewerkers heeft, behaalde vorig jaar een omzet van 3,5 miljard dollar. Niet slecht voor een onderneming die ooit begon als het idee van een tiener met twee schoenendozen vol ansichtkaarten.
Lees het volledige artikel hier (€).
Het Financieele Dagblad, december 2023